198 ) MERIT AND THE GENIUS : - মেধা ও প্রতিভা।-Written by Junayed Ashrafur Rahman

 198 ) MERIT AND THE GENIUS : - মেধা ও প্রতিভা।-Written by Junayed Ashrafur Rahman


"MERIT IS MAINLY DEPEND ON THE EXISTENTIAL SUBJECTS - BUT THE GENIUS MORE ATTRACTED TO THE NEW DISCOVERIES (মেধা প্রধানত নির্ভর করে বাস্তবে অস্তিত্বশীল বিষয়ের উপর - কিন্তু প্রতিভা নতুন আবিষ্কারের প্রতি আকৃষ্ট থাকে)."


1 ) MERIT AND THE GENIUS ARE BASED ON THE ACTIVITIES OF THE HUMAN BRAIN AND MIND.


2 ) BUT THERE ARE SOME CRITICAL DIFFERENCES BETWEEN THE MERIT AND GENIUS.


3 ) BY THE MERIT, RELATED PERSONS BECOME SUCCESSFUL ON THE VARIOUS SUBJECTS - WHICH IS EXISTENT IN OWN CIRCUMSTANCES.


4 ) AND TO BECOME SUCCESSFUL ON THAT EXISTENT SUBJECTS - MERIT FOLLOWS THE RELATED TACTICS.


5 ) ALSO THE MERIT BECOME ACTIVE TO SPECIFIED AIMS AND VIEWS. 


6 ) BUT THE GENIUS IS ACTIVE TO DISCOVER NEW SUBJECTS.


7 ) ALSO THE GENIUS SOME TIMES BECOME ACTIVE TO NON-SPECIFIED AIM AND VIEWS. 


8 ) FOR THIS REASON, THE GENIUS NOT ONLY FOLLOW THE TACTICS - BUT ALSO ALTERNATIVELY SEARCH NEW TACTICS AND SUBJECTS.


9 ) THIS IS WHY, THE GENIUS NATURALLY WANTS TO TRANSIT NORMAL SYSTEMS TO DISCOVER NEW SUBJECTS.


10 ) THUS, THE GENIUS BECOME DIFFERENT FROM THE MERIT.


🌟 BANGLA SUMMARY ✒

      (বাংলা সারমর্ম)


মেধা ও প্রতিভা দুটো বিষয়ই নির্ভর করে মানুষের মস্তিষ্ক ও মনের উপর।


কিন্তু মেধা ও প্রতিভার মধ্যে রয়েছে কিছু পার্থক্য।


মেধা সাধারণতঃ বাস্তবে অস্তিত্বশীল বিষয় নিয়ে ব্যস্ত থাকে। এবং সফল হওয়ার জন্য বাস্তবে বিদ্যমান বিভিন্ন কৌশল অনুসরণ করে।


মেধা সাধারণতঃ সুনির্দিষ্ট লক্ষ্য ও উদ্দেশ্যের প্রতি মনোযোগী থাকে।


কিন্তু প্রতিভা বাস্তবে বিদ্যমান বিষয়ে মনোযোগী থাকেই এবং নতুন কিছু আবিষ্কার করতে ব্যস্ত থাকে।


তাই প্রতিভা প্রচলিত কর্ম কৌশল অনুসরণের পাশাপাশি নতুন নতুন কর্ম কৌশল উদ্ভাবন করে।


আবার প্রতিভা নতুন কিছু আবিষ্কারের জন্য প্রচলিত নিয়মকে অতিক্রম করতে চায়।


এভাবেই মেধার চেয়ে প্রতিভা আলাদা হয়ে থাকে। 

Comments

Popular posts from this blog

764)(Video 93) যোগ্যতার সীমাবদ্ধতা।_ by Junayed Ashrafur Rahman

670)The feeling of love.(ভালোবাসার অনুভূতি।) – Written by Junayed Ashrafur Rahman

408) IDENTITY OF THE EDUCATION. - Written by Junayed Ashrafur Rahman